maandag 20 juli 2009

Vrijdag/zaterdag 6de/7de dag: Playa Venado

Vooraf: eindelijk weer eens een internetpoint gevonden om onze verhalen te schrijven. Bedankt voor jullie hele leuke reacties. Erg leuk om te lezen.

Vrijdagmorgen vroeg op om zo,n 300 km te rijden naar de volgende bestemming in het zuiden van Panama, nl. Playa Venado. Iets na achten vertrokken we richting de highway. Onderweg werd het landschap steeds vlakker en ook wat armoediger. De plaatjes Chitre en Las Tablas waren echter gezellig en typisch Midden Amerikaans. Bij Las Tablas even uitgestapt en rondgekeken. Ook de muziek die uit de boxen klonk, gaf je gelijk een "Mexicaans" gevoel. Grappig was dat wij eigenlijk een bezienswaardigheid waren.... 4 blondies bij elkaar hadden ze daar nog niet zo vaak gezien aha!

Het laatste stuk naar onze bestemming reden we door 1 groot niemandsland. We begonnen ons al zorgen te maken over waar we terecht zouden komen...totdat we werkelijk een geweldig mooi resort opreden!! Playita Resort leek een klein paradijsje (ver weg van de bewoonde wereld) te zijn temidden in een ¨oerwoud¨van planten en dieren. Toen we uitstapten viel ons oog al op een struisvogel die losliep, even later ontdekten we apen in de bomen en een prachtige toekan, die ons rustig zat te bekijken. Ons onderkomen was opgetrokken uit hout en andere natuurlijke materialen. Een hangmat voor de deur en een heerlijke veranda. We vonden het alle vier geweldig en keken onze ogen uit. Op het bijbehorende strand liepen krabjes en kreeften af en aan. Toch besloten we lekker te gaan liggen en een duik in de heerlijke zee te nemen. Oh ja....er waren maar ongeveer 10 mensen op het strand. Hoe zo paradijs! ´s avonds heerlijk gegeten. Onze Panamese mamsen stonden in de openlucht heerlijk voor ons te koken. Bestellen deden we met handen en voeten. Tijdens het eten vloog één van de papegaaien over onze tafel en ging even een kijkje nemen in de keuken!

De volgende dag: tijdens het ontbijt kwamen meerdere dieren een kijkje nemen aan onze tafel. De papegaai zat gewoon bij ons aan tafel. De apen hingen en lagen in de boom vlak naast ons. De struisvogel liep een beetje zenuwachtig achter ons op en neer en de toecan kwam ook regelmatig polshoogte nemen. Voorts vertrokken we naar Isla Canas om op zoek te gaan naar schildpadden en een bezoek te brengen aan de mangrove. Onderweg liepen we wat vertraging op. Dit kwam omdat er tientallen koeien op de weg liepen. Met een bootje werden we door schipper Nando, met een hele mooie Panamese hoed, naar de overkant gebracht. Daar spraken we met een Amerikaanse vrouw die daar voor Peace Court werkt. Zij diende voor ons als tolk. De schildpadden bleken in de nacht aan land te komen, dus dat ging niet door. Maar een mooie boottocht door de Mangrove kregen we wel van Nando. Oh ja...de weg vanaf ons paradijs naar de ingang van Isla Canas kun je niet meer als weg betitelen. Gaten, kuilen en nog veel meer moesten we overwinnen.

Terug bij ons hotel wederom lekker aan het strand gelegen en in zee gezwommen. ´s avonds stond er pescado en pollo op het menu. Heerlijk! Vroeg slapen, want de volgende morgen vroegop voor walvis spotten.