maandag 13 juli 2009

Maandag 2de dag: Panama City

Na de lange reis van 24-uur hadden we verwacht lekker te kunnen uitslapen. We hadden de taxichauffeur (cq gids) zelfs gevraagd om 10 uur te komen ipv van 9 uur. Wie had echter verwacht dat wij om 6 uur al klaar wakker zouden zijn. Jetlag misschien?! Toch blijven liggen om daarna lekker te ontbijten.

Onze chauffeur/gids, genaamd Jesus (fonetisch Gesus), bracht ons eerst naar de Miaflores Locks aan het beroemde Panamakanaal (8ste wereld wonder genoemd). Daar hebben we het bijbehorende museum bekeken. Omdat er geen schip in de sluis lag werd ons aangeraden om in de middag terug te komen. In de tussen tijd nam Jesus ons mee naar de Cerro Ancon (Ancon Hill) vanwaar we schitterend uitzicht hadden over de skyline van Panama City, het kanaal en de American Bridge. Op de top staat een enorme vlaggenmast met daaraan een dito vlag van Panama. Op deze plek hebben we tevens een Lazy Monkey en een Toecan (Pico Iris) gespot. Helaas schrok de prachtige toecan zo van Luke dat hij al weg was, voordat Henk zijn camera paraat had...jammer joh! Gelukkig was de luie aap bereidwilliger om op de foto te gaan. Waarschijnlijk ligt deze aap er nog!

Op weg naar de Miaflores Locks hebben we eerst bij de plaatselijke Tango een Hotdog gegeten. Het schutten van de twee containerschepen was echt een enorme belevenis. Wat zijn die schepen groot! De schepen moeten ter plaatse 13 tot 19 meter zakken voordat ze naar de volgende sluizen worden getrokken door de zogenaamde "mulas" (muilezels). Ondertussen werden we getrakteerd op de eerste regenbui.

Na dit spectakel hebben we een wandeling gemaakt door Casco Viejo, het oude stadsdeel van Panama City. Enkele hoogte punten waren: het paleis van de president, plaza Bolivar (grote bevrijder van oa Panama), cathedral Metropolitana, plaza de la Independencia en plaza de Francia. Lekker een sandwich gegeten bij Tomato. Op de terugweg ons nog even vergaapt aan de stadsbussen van Panama, namelijk de Diablo Rojo (rode duivel). Bussen die helemaal zijn opgepimpt met van alles en nog wat. Aan het einde van de dag loopt de stad helemaal vol met auto´s. Het gevolg is dat de hele binnenstad vast staat. Blij dat er niemand van ons achter het stuur zat, want anders waren we nu nog niet in ons hotel (Las Huacas) geweest.

Oh ja...de hele dag door dezelfde sms gehad van ene homo uit Maarsbergen! Blijkt dat ik (nog)niet kan bellen en sms´en. Ontvangen lukt dus wel.