dinsdag 14 juli 2009

Dinsdag 3de dag: Embara indianen

Vroeg op voor een bezoek aan de Embara Drua indianen. Het zou een onvergetelijk dag worden. Opgehaald door onze vaste chauffeur Jesus en onder begeleiding van de gids Zully vertrokken we strak op tijd. Onderweg werd nog wat fruit ingekocht voor bij de lunch. Ook werd er pinas gekocht. Onderweg kregen we tekst en uitleg over het gebied, de indianen stammen die leven aan de Chagres River en over de dingen die we onderweg tegen kwamen.

Al gauw bleek dat de wegen buiten de City niet zo goed zijn. Kuilen, gaten en andere hobbels moesten genomen worden om bij de rivierbedding te komen. Aldaar lag een uitgehakte boomstam (canoe) klaar om ons over de rivier naar het dorp van de Embara Drua te brengen. Eén man bestuurde de canoe en Eliseo gaf voorop de route aan. Het water stond namelijk nog vrij laag. Het regenseizoen is pas net begonnen. Wat een prachtige omgeving kregen wij te zien. Onderweg zagen we vele vogels en hoorden geluid van meerdere dieren. Indianen vrouwen waren langs de rivier aan het wassen en kinderen aan het zwemmen. Later zou dit toch niet helemaal ongevaarlijk blijken! Halvewege de boottocht werd er aan de kant aangemeerd voor een bezoek aan een waterval. Te voet gingen we verder door de Rain Forest. De schoenen moesten aanblijven. Het gevolg laat zich raden. De wandeltocht bleek niet voor niets te zijn geweest. Lopen langs de rivierbedding was leuk, maar de Cascada Bonita waterval was adembenemend. Hup de kleren uit en lekker onder het koude water gestaan.
Bij het dorp van de Drua indianen werden wij opgewacht door enkele "muzikanten". We werden hartelijk ontvangen. Het dorp bestaat uit diverse zogenaamde paalwoningen met een heel open karakter. Na wat tekst en uitleg, hebben we de plaatselijk school nog bezocht, souveniers gekocht en een heerlijke lunch genoten. We aten Tialapia met Patagones, dus vis met een soort gebakken banaan. Aan het einde van ons bezoek werden we nog getrakteerd op enkele traditionele dansjes.
De stam bestaat uit 19 families en een populatie van 95 mensen. Weleens Belgen in de rimboe (tv. programma) gezien? Haha nou wij wel hoor! Bij deze stam indianen verblijven 2 Belgische meisjes voor een week of zes. Zij waren super blij om Nederlands te horen...
Op de terugweg bleek waarom het zich in de rivier begeven niet geheel ongevaarlijk is. Op de kant werd namelijk een redelijk grote kaaiman waargenomen. Luke trok meteen zijn hand binnenboord. De krokodil lag lekker te zonnen en was echter te lui om te bewegen! Ook zagen we nog een schildpad. Moe, maar voldaan, kwamen we na een klein uurtje weer in ons hotel aan.
´s Avonds na het eten hebben we ons leven nog even gewaagd in een Diablo Rojo..Of tewel een rode duivel bus. Het is een wonder dat we er heelhuids uitgekomen zijn :)

1. Ha mannetjes,

Leuk om jullie eerste belevenissen vanuit de rimboe te lezen. Zo te lezen hebben jullie er al zin an en gaat het allemaal goed.
    Ik zie het vervolg tegemoet.

Groetjes,
    Bauke

2. Hallo buurtjes,

Het is hartstikke leuk om jullie belevenissen te lezen. Schrijf ajb door! Zo hebben wij ook een beetje vakantie gevoel.
    groetjes Bartho en Marjan

3. ja het was maar een kort berichtje (experiment). maar we zijn er achter hoe het moet. Leuke verhaaltjes, nog leukere fotos van de kids. Genieten erg van jullie avonturen. Hier is alles goed. Groetjes van Oma Miep, Suzan en Sabien.